Hoby sAye mAsaK



masak???
ye hoby aku memang masak. Suke gile ah masak masak nie..TAPI..haa ade tapi! tapi bergantung kat mood lah huhu.klo mood aku nie ade baik punya aku masak la sesedap yg special tapi klo x aku x masak kah kah kah..tapi paling kurang pon masak telur goreng la. Dulu aku xske masak. Bile mak aku suh blaja masak aku wat xtaw je..tlg potong2 je, Tapi sekarang kan usia makin meningkat! aku mula masak sendri bg org makan since aku form 3 heeee..before form 3 masak gak tp masak untuk tekak sendri je!
Dari situ bermula la minat aku nk masak2 nie. Bila aku dok diam2 penah aku terpikir mcm sia2 je jd perempuan klo xtaw masak xnk turun dapur kan. So dari situ la aku belajar dan belajar. Opah aku pulak pantang klo cucu cucu pompuan dye nie xtaw masak nanti dye ckp "ape nak jd kome nie masak tak taw" haaa tuh dialog opah la tuh.
Lagi satu sebab aku minat masak nie aku tkot and malu kot kot nanti bakal mak mertua aku suh masak tbe2 aku xtaw kan mau kene reject aku kah kah kah.!!! padan muka aku plak nanti kan. Baik cegah dari usia muda remaja nie. MELENTUR BULUH BIAR DARI REBUNG NYE.Tp aku nie da nk jd buluh da kot..
Ok setakat nie lauk yang salu aku masak kebanyakan nye western heee..sbb western nie senang. Sampai ibu aku ckp sampai tua nak masak western kat suami?isteri?anak2? Tak kan tgh hari nk mkn western kot!..ok2..so dari situ aku pon belajar la masam tom yam masak sup masak sadin yang gulai2 ni aku SUMPAH xtaw! ahakz! Tak pe suatu hari nanti aku pasti taw kan kan kan!
Memandangkan aku tengah cuty sem nie haaa mcam2 la aku masak kat parentz aku. Kalo da siap masak aku siap kol xyah payah beli lauk.cewah! yela kang penat la aku masak kan. So far ape yang aku masak semua parentz aku mkn la kan..selamat! ala bkn masak grand2 pon spe je ade dlm umh nie..salu aku masak telur masak kicap sadin telur dadar..sehari satu menu ckup la. Sebab nye ibu aku xde mase nk masak balik keje lewat so aku nie la bibik sementara. Selalunye klo ibu masak pon weekend je. So weekend aku la plak cuty hahah..
Ingat lagy dlu mse form 4 ngan form 5 mse tuh thun 2008-2009..haa ops kantoi plak nanti taw la umo aku kan..mase tahun tuh aku skola menengah biasa je so petang aku rehat klo xde tusyen. Mase tuh aku buat kek lepas tuh aku jual hahha..resepi aku pki resepi kwn aku kah kah kah.. Saje carik duet lebeyh. Aku jual kek coklat padat. Dapat duet habis nth kemana pon aku xtaw haha. Best gile mse tuh bil letrik pon naik la sbb pki oven kan. Antara org yang beli kek2 aku tuh plak kwn2 ibu aku kwn2 aku..cekgu aku.Kalo rajin sikit aku bawak g skola bg kwn2 mkn. Kek batik pon salu la buat. Lepas tuh abis SPM aku blaja wat kek tiramisu..sangat la sedap! eh2 puji plak.tp memang betol.kek tuh aku belajo dari akak aku.
Dah mcm2 resepi aku try masak suke sgt2 sbb aku mampu masak mcm yang kat kedai2 tuh hihihi..Tapi malangnye my PAPA COMEL xpenah rse masakan aku kesian dye.xpe syg nanti klo da SAH mesti dpt rse jugak kan..hari2 aku masak utuk dye haha..
Kalo spe2 suke masak and ade resepi share la ngan aku xyah la malu2. Mesti best klo dpt try sesuatu masakan yang baru. Aku nie kdg2 klo xde keje aku cipta je ape2 yang leyh telan. Macam semalam aku tringin nk minum coffee bean..Aku nmpak plak dlm almari ade ali cafe classic ade plak biskot..ape lagy aku blend ah! sedap nk maty!! rse mcm setarbug weyh..
Tapi malang nye cuty aku da nk abis.lepas nie nk balik hostel da. Da xdpt nk masak2 lagy.. Beli je la kat cafe haha.Selamat tingal dapur ku!..


haa macam ni la gaye aku masak keh keh keh keh...

0 9999 orang telah komen anda bila lagi:

Post a Comment