jUm maSak mAsak


BOSAN?

ye harini bosan sangat hari2 bagun pagi kemas umah ampai kain sapu sampah masak nasik mop lantai lipat kain. Hari2 buat keje yang sama bosan la. Umah pon xplak kilat2 cm kat mall tuh haha tapi nk wat cmne kan kite kan perempuan hehe. Ala semua nie kejap je abis cuty sem nanti balik hostel da xbuat da semua keje PRA RUMAH TANGGA nie haha. So dalam kebosanan tibe2 plak semalam terbangun awal kan. Bile semua keje da setel da xtaw nk buat ape aku pon bukak peti ais nmpak plak fries ade dlm pety ais aku pon ape lagy kua kan la bg dye ilang kebekuan nye haha.
Makanya tercipta la idea nk masak. da lame x masak bende2 pelik nie. aku nie suka cipta makanan2 baru. xtaw la bg org lain maybe da lme tp bg aku baru. Nak taw x ape aku buat? haaaa.. aku buat begedil!! tara!!! aku buat begedil berasaskan kentang goreng tuh fries tuh hehehe.. memandangkan aku xde kentang beso tuh so aku bedal la..kebetulan plak daging cincang pon ade. aku pon mula kan la operasi.
heee dengan selamber aku pon godek2 pety ais campur semua yg aku jumpa. lps tuh da masak aku simpan tarok dlm microwave nk bg parents aku mkn. parents aku ni bz balik kje lambat. aku sonsorang je la kat umh bosan kan. bile parents aku balik dorang salu bwk balik lauk da..so lauk aku masak ratah je. aku pon bg dorang n dorang ckp wow! sedap. aku kembang semangkuk la hehe..mak aku siap tnye agy cmne buat mne dpt brg2.. siap nk suh buat lagy tuh aduh! kne tggu lagi la tahap kerajinan aku sampai hahah..
Tapi malangnya aku lupa nk snap gambar!!! waa sedeyh xpe2 nti buat lg sekali aku snap siap decore lg kan:) ok so klo nk resepi nk share kat cnie.resepi dye caca marba je haha..tp try la simple dan sedap sgt2..x la menyusahlan sgt pon:) sesuai untuk anak2 sbb dye sgt lah lembut.
rEsipi cinCai saye
  • kentang goreng
  • daging cincang (ramly)
  • carrot (potong dadu)
  • daup sup
  • daun bawang
  • telur
cara-cara nye :)

  • rebus kentang goreng sampai lembut tp jgn repbus terlalu lame sbb nti ia terlalu lembik
  • goreng daging cincang sehingga masak. sbb danging susah nk masak klo x masak bau dye..haaa
  • carrot tuh rebus juegak bg lembut dan potong dadu tp klo xnk tarok carot pon boleyh
  • blie semua da setel kentang tuh lenyek2 kan dye lembik lps tuh mask kan semua bahan daun gaul bulat buat macam cekodok tapi yang tuh ikot keselesaan la
  • lps tuh celup telur and goreng sampai rangup sampai warna kuning2 emas
  • lepas tuh da agak2 da masak hidang and makan. cicah sos lg sedap.
  • SELAMAT MENCUBA


macam nie la lebeyh kurang hasilnye. sori ye incik google saye ambil gambar nie sebagai contoh.

0 9999 orang telah komen anda bila lagi:

Post a Comment