last update! good bye masakan!


Assalamualaikum..selamat pagi semua...tinggal beberapa jam je lagi kite akan meninggalkan 2011.
selamat datang 2012.semoga tahun yang mendatang memberi kan rezeki yang murah. Pasanglah azam
untuk berjaya di 2012. jikalau 2011 mendatangkan kenangan pahit,jangalah di kenangi.


harini juga merupakan hari terakhir aku mengHAPDATE blog pasal masakan yang dimasak sendiri oleh
aku dan juga di bantu resepi resepi dari google dan blog blog bloger satu dunia. Petang nanti jam 2 aku akan bergerak pulang ke MELAKA dan tinggal di sana bersama MAK LANg. seminggu kemudian aku akan pulang ke UNIVERSITI tersayang.di sebabkan kesibukan parentz, aku terpaksa balik awl. (sebab tak nak naik bas) 

      

lepas nie aku kene fokus kat pelajaran.kene tinggalkan dapur rumah ehhe..actually sedeyh sebenar nye.
ye la..mane tak nye ade byk lagi barang2 yang dah beli aku tak sempat guna heheh..banyak resepi yang
aku save tak sempat diolahkan lagi ehhe..aku harap cuty sem next sem aku dapat bersambung semula
activity gini ngehhe..seronok taw!!


resepi terkahir kali nie merupakan..jeng jeng jeng hehehhe..MAKARONI CARBONARA care aku..nape care aku??
sebab nye aku buat ikot tekak je..mase buat nie malas sesangat nak google bebenyak so bahan2 semua ikut keperluan yang ade di rumah hehhe..jum la lihat cemane aku buat..cewah!..




BAHAN - BAHAN

lada hitam 1 sudu besar

fresh milk 1 cawan

bawang merah 1 biji

bwang putih 4 ulas

 prego carbonara 1 tin

 cendawan butang 1 tin

 makaroni 1 peket

dada ayam seketul (di potong kecil)

minyak masak 3 sudu


 macam ini la barang barang nye haaa..clear kan.


 ini plak persediaan before memasak. potong sesiap..jap g zup zap zup zap main masuk kan je..
aku suke pakai lada hitam tumbuk..sebab baru pedas dye terasa nikmat..tgk byk kan aku tumbuk.


 sambil - sambil tuh rebus la makaroni sekali..nanti da siap leyh terus ngap ngeheheh..

 CARA CARA

  • mula sekali panaskan minyak kemudian masukkan bawang putih serta bawang merah sehingga naik bau.
  • kemudian masukkan ayam yang da di cincang tuh kedalam kuali,vison etc..
  • masukkan prego carbonara kacau sehingga naik bau
  • masukkan juga cendawan butang
  • masukkan juga fresh milk satu cawan besar
  • agak- agak da nak masak masukkan lada hitam 1 sudu besar. tapi ikot suka la..kalo nak pedas taruk la lebeyh. aku suke pedas..1 sudu tuh pon da pedas jugak..sebab salu carbonara nie muak..so aku bg dye pedas.
  • kemudian bile da menggelegak tutup api
  • jgn lupa jenguk2 jugak makaroni tuh..kalo da lembut tutup api jugak 
  • lepas tuh amik pinggan cecepat hidangkan dan makan bersama keluarga tersayang hehe

 HIASAN

daun bawang

cili merah dihiris halus 

daun sup



ops!! jap jap jap..ape-ape pon nak amik kesempatan nak ucapkan terima kasih buat semua blog yang ade membantu selama aku belajar mencuba resepi nie..byk sangat resepi dlm alam maya nie..tak payah susah payah nak g kedai beli buku masakan heheh..banyak sgt akak2 aunty2 bloger yang sangat rajin memasak..aku kagum dengan mereka semua..mereka kebanyakannya housewife dan ade jugak yang bekerja..bayangkan macam mane mereka bahagi kan mase berbloging dlm dunia masakan dengan nk uruskan suami anak bagai..aku kagum sesangat!!


by the way,doakan aku berjaya dalam sem yang mendatang nie..semoga suatu hari nanti aku boleyh berjaya dan boleyh jd mcm akak2 aunty2 yang berbloging dlm dunia masakan..dgn photography yang sgt menabjubkan..aku tgk pon terliur..




jemput makan!

**mintak ampun mintak maaf sebab menggunakan kata ganti nama diri AKU.kalau ade yang lebeih berusia dari aku membaca entry ini mintak jangan ambil haty.

**mintak maaf sekiranya resepi ini sama dengan sesiapa punya resepi sebab aku x linked balik..tapi ini la hasil masakan yang ikhlas datang dr seorang remaja yang berusia 19 tahun..

**selamat MENCUBA..

2 comments: