serawa durian



assalamaualikum selamat petang. harini mood rajin datang lagy..lepas je lunch tadi tibe2 rase nak buat serawa durian @ kuah durian..memandangkan durian plak byk DAPAT hehehe..durian lame ade baru gugur pon ade..ade yang da di asingkan nk wat tempoyak heheh..itu semua kje ibu aku la tuh..dye suka masak tempoyak..tak pon buat mkn ngan nasik ala yang cmpur ngan sambal tuh..hmm aku pon xtaw la nk ckp ape nme masakan tu hehe..


harini aku masak sendiri lagy..ibu aku hanye jd tukang pantau..ayah aku plak tukang rase..haaa sweet gitu..mula2 mak ayah aku xcaye aku nak masak..takut tak menjadi..first tyme buat nie hehe..nie semua hasil google2 dr intenet dr bloger2 yang ade resepi ni.


tapi kebanyakan resepi ade yang same ade yang tak..so mcm biasalah aku pakai buat bedasarkan ape yang aku ade je..but kali ni bedasarkan resepi ibu aku..cewah!! padahal ibu dlu pon opah yang ajar hehehe..tak kesahla resepi sape pon janji perut kenyang..tak kan sebab resepi pon nk buat rusuhan kaum ekekekkeke..


ibu aku kalo aku cuty sem je mesti dye taw aku kan kerap guna dapur..before balik aku siap pesan "ibu nanti klo org balik org taw barang2 semua cukup taw" ehhe..kejam kan aku..bukan kejam la..aku minat masak..yang aku taw aku akn buat..kalo xtaw aku akan belajar..tapi tiap kali mak aku masak kat dapur aku mesti dok depan tgk tV xpon main laptop ngeheheh..


sampai la ayah aku ckp anak dara g la dok dapur tolong ibu masak nanti da kawin xtaw masak wat malu je..erk.erk.....bukan xnak tolong tak nak ganggu ibu masak je (alasan) hehehe..

serawa durian nie favourite ayah aku..so jum tgk la resepi yang xseberapa ni..

BAHAN-BAHAN A

*durian (aku pakai lebeyh dari sepuluh ulas sebab nak habis kan stock)
*santan (pakai sekotak sebijik mcm dalam gambar tu)
*daun pandan (aku pki 3 helai sje gedik2 buh lebeyh)
*gula aku pakai 5 sudu besar je..gula aku plak gula besar2 (gula kasar je aku pakai)

**tepung untuk buat lempeng

untuk kuah durian (BAHAN A)

*mula2 masukkan sekotak santan lepas tu tambah air 2 cawan sedang..jangan banyak sangat nanti xpekat

*masukkan durian yang berulas2 tu ikut suka la bpe ulas
*masukkan gula ikot la bpe sudu kalo nak manis taruk la lebeyh
*kacau sampai mendidih

untuk lempeng (BAHAN B)

*tepung satu cawan besar
*air satu cawan besar
*telur satu biji

caranya:

*campurkan semua bahan B
*kacau sampai sebati
*masak atas frying pan..kawal api ye..jgn panas sgt nanti hangit hehe..

**mintak ampun mintak maaf sebab menggunakan kata ganti nama diri AKU.kalau ade yang lebeih berusia dari aku membaca entry ini mintak jangan ambil haty.

**mintak maaf sekiranya resepi ini sama dengan sesiapa punya resepi sebab aku x linked balik..tapi ini la hasil masakan yang ikhlas datang dr seorang remaja yang berusia 19 tahun..

**selamat MENCUBA..

9 comments: